Notícies

Un nou quadre per al Museu: el retrat de frey Salvador Bondia, de l’Orde de Montesa

18/08/2019

El passat 14 d’agost va ingressar en el Museu Parroquial de Montesa un quadre de 116 cms. d’ample i 146 d’alt, marc inclòs. Es tracta d’un retrat sobre llenç d’un religiós de l’Orde de Montesa, frey Salvador Bondia Fita, segons podem llegir des de la inscripció pintada al revers de l’obra: “Salvador Bondia y Fita. Bautizado en S. Nicolás de Valencia día 4 de marzo de 1808. Freyle profeso de la Orden militar de Nuestra Señora de Montesa y San Jorje de Alfama. Gobernador Eclesiástico que fue de dicha Orden y rector de Silla. Fecit Brel, 1876”.

L’obra l’han adquirit d’un antiquari de València els actuals cavallers de l’Orde de Montesa, els quals han decidit cedir-la, en concepte de depòsit, al Museu Parroquial de Montesa, on s’exposen altres sis retrats de membres de l’Orde dels segles XVII i XIX.

El personatge retratat, Salvador Bondia, va ingressar en l’Orde de Montesa com a frare conventual en desembre de 1827. Després de la Desamortització va ocupar els càrrecs de governador eclesiàstic de l’Orde i les parròquies de Vallada (1844), Sueca i Silla, aquesta última la que regia quan va faltar, el 28 de desembre de 1889. Se’l representa de front, de tres quarts, vestit amb sotana, cobert amb bonet i subjectant amb la mà dreta un altre bonet, aquest de quatre puntes. Sobre el vestit destaca el mantell de cor, blanc, amb la creu antiga de Montesa –plana de sant Jordi– brodada al costat esquerre, subjecte per llargs cordons rematats en borles, al que sobreposa una estola blanca amb adorns daurats.

Segons l’historiador Josep Cerdà, director del Museu Parroquial, “fra Salvador Bondia representa el cant de cigne dels frares clergues de l’Orde de Montesa. Després de la seua defunció en 1889, només quedava un d’ells, el rector de Càlig fra Felipe Aragó, l’òbit del qual es documenta a l’any següent”.

El quadre va ser executat per José María Brel Giral (València, 1832-1894), un pintor amb obra diversa que fou professor a la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles de la mateixa ciutat. Entre els seus treballs, els retrats oficials del rei Alfonso XII per als ajuntaments de Xàtiva i Alzira, i el d’Amadeo de Saboya per al Teatre Principal de València.