Dia Internacional dels Museus 2020

18/05/2020

Benvolgudes amigues i amics de Montesa:
Hui és el Dia Internacional dels Museus, una efemèride que se celebra cada 18 de maig des del 1977. El lema del DIM 2020 és “Museus per la igualtat: diversitat i inclusió”.
A Montesa comptem amb dos espais museogràfics: l’Almàssera o Museu de l’Oli des de 2010, i el Museu Parroquial, que data del 1997.
Enguany, degut a la Covid 19, la visita a ambdós llocs convé encara que siga virtual. Per això, vos oferim els corresponents enllaços, a fi que pugueu entrar a les respectives pàgines web i doneu una ullada a les seues possibilitats, potencialitats i recursos:

L’Almàssera de Montesa o Museu de l’Oli és una col·lecció d’arqueologia industrial, que ha sabut conservar per a les generacions futures tota la maquinària original que, per a l’elaboració de l’oli, bastiren amb molt de sacrifici, allà pel 1948, molts dels iaios de les montesines i montesins d’ara.
El Museu Parroquial es va reconéixer com a col·lecció oficialment per la Conselleria de Cultura fa temps, en 1994, encara que la seu es va traslladar a l’edifici actual –la casa del sotscomanador de l’Orde de Montesa– poc després, en 1997. Conserva el patrimoni historicoartístic de la Parròquia que ha sobreviscut guerres i terratrèmols, amb peces ben antigues com per exemple, un Calvari sobre taula de finals del s. XV, una pica gòtica del darrer terç del XIV, orfebreria, gravats, etc, repartits entre l’església i l’edifici del museu mateix.
D’altra banda, a finals del mes de març d’enguany, en ple confinament, va contactar amb l’Ajuntament l’Instituto para la Calidad Turística Española (ICTE). L’organisme, amb el suport de Turisme Comunitat Valenciana, ha oferit a ambdós centres, l’Almàssera i el Museu Parroquial, la possibilitat d’aconseguir la marca Q de qualitat turística, una distinció en la que, des d’aleshores, treballem des de les respectives direccions tècniques dels museus.
Ambdós projectes formen part d’una oferta distinta i alhora complementària, en la que es conjuminen perfectament les belles arts amb l’arqueologia industrial, oferint al visitant que ve a gaudir de Montesa, un llegat cultural de primer ordre.